CUM NE PROTEJAM COLOANA?

2016-02-26 15:33:21

Multi dintre noi  sufera de dureri de spate in fiecare zi. Dincolo de durerea in sine, afectarea coloanei vertebrale diminueaza calitatea vietii. Grija timpurie pentru coloana vertebrala va ajuta sa evitati, mai tarziu, dureri de spate.

Postura în multele ore de stat la birou, orele petrecute in masina, perna şi salteaua pe care dormim, pantofii cu toc, genţile prea grele şi, în unele cazuri, chiar şi exerciţiile fizice şi mişcările bruşte contribuie la apariţia durerilor de spate.

Coloana vertebrală este alcătuită din 33/34 de vertebre, diferite ca forma, marime si  numar, pe regiuni;  aşezate una peste alta asigură susţinerea corpului şi flexibilitatea mişcărilor noastre. În mod normal, ea are patru curburi fiziologice: cervicală, toracală, lombară şi sacrală,  curburi ce cresc elasticitatea coloanei şi rezistenţa ei în menţinerea poziţiei normale a corpului.

Regiunile coloanei vertebrale sunt:

- regiunea cervicală - din 7 vertebre (primele două se numesc atlas și axis datorita funcției de susținere pe care le îndeplinesc)

- regiunea toracică - din 12 vertebre

- regiunea lombară - din 5 vertebre

- sacro-coccigiană, care cuprinde două zone: una cu 4 vertebre sudate (sacrum)  şi alta formată din 4/5 vertebre reduse (coccis).


Coloana vertebrală poate suferi devieri din primii ani de viaţă, scoliozele şi cifozele fiind favorizate de adoptarea unor poziţii greşite pe scaun la vârsta preşcolară şi şcolară şi se agravandu-se la pubertate, pe fondul modificărilor hormonale.

Inca din primii ani de viaţă, copiii trebuie să înveţe poziţia corectă în care să stea atunci când se joacă, când stau pe scaun sau cand lucrează. Specialiştii spun că multe dintre defectele coloanei, deviaţii precum scoliozele (coloana se curbează sub formă de S sau de C) şi cifozele (cocoaşa) se accentuează din cauza poziţiilor vicioase adoptate pe tot parcursul creşterii scheletului.

Spre exemplu, o poziţie pe care o adoptă des copiii atunci când se joacă este poziţia lotus. Specialiştii spun că cei mici ţin spatele curbat şi burtica în faţă atunci când stau în această poziţie şi că acest lucru conduce la formarea unei curburi nefireşti a coloanei. De asemenea, micuţii nu ar trebuie să aiba ghiozdane mai grele decât 10-15% din masa lor corporală. Parintii trebuie sa aleaga  doar ghiozdane cu bretele reglabile, astfel încât greutatea să fie egal distribuită pe umeri. În caz contrar, acestea pot favoriza apariţia scoliozelor şi cifozelor. În aceeasi  măsură, o poziţie corectă pe scaun previne apariţia problemelor. Scaunele cu spătar, pe dimensiunea copiilor, astfel încât ei să atingă podeaua cu picioarele, sunt obligatorii pentru menţinerea posturii corecte şi pentru evitarea problemelor la nivelul coloanei vertebrale.

În cazul adulţilor, „călcâiul lui Ahile" de la nivelul coloanei îl reprezintă discurile intervertebrale care, fiind expuse uzurii, se pot deterioara cu usurinta. Acestea sunt structuri speciale, ca nişte perne ce absorb şocurile şi asigură flexibilitatea coloanei. Afectarea discurilor este însoţită de durere şi se numeşte hernie de disc. Cele mai simple cazuri de hernie sunt acelea în care discul intervertebral este ușor deformat și deteriorat şi apasă pe rădăcinile nervoase. În acest caz, apar furnicături în mâini și în picioare, dar neplăcerile trec cu kinetoterapie și cu medicamente antiinflamatoare. Daca discul este rupt şi porţiunea desprinsă migrează în canalul rahidian, creând presiune asupra rădăcinilor nervoase, există riscul pierderii mobilităţii coloanei, situatie in care se recomandă intervenţii chirurgicale, pentru că nici gimnastica medicală şi nici medicamentele antiinflamatoare nu mai sunt suficiente.

Rezistenţa coloanei vertebrale depinde de factori multipli:

- tonicitatea musculaturii spatelui - aceştia „ancorează" coloana şi preiau din şocurile anumitor mişcări.

- activitatea fizică - un studiu arată că prezenţa osteofitelor la nivelul coloanei nu provoacă automat dureri. Medicii au observat că atleţii la care examinările radiologice au descoperit osteofite nu au prezentat dureri decât după ce au renunţat la sport.

- mişcările corecte - manevrarea de greu­tăţi în poziţii care torsionează sau care înclină coloana exercită presiuni inegale asupra discului intervertebral, iar zonele forţate se pot fisura, ducând la discopatii.

- normoponderalitatea - excesul de kilograme, precum şi lunile avansate de sarcină suprasolicită coloana lombară, provocând durerile caracteristice.

- stresul tensionează muşchii - durerile de coloană cervicală pot fi consecinţa tensiunii de la nivelul muşchilor umerilor şi cefei, pe care o resimţim ca urmare a stresului.

In concluzie, ce puteti face pentru a va proteja coloana?

Ridicati-va, mentinandu-va spatele drept - Este usor sa va rasuciti intr-un mod gresit si sa va deteriorati coloana vertebrala atunci cand ridicati de jos un obiect sau o greutate. Trebuie sa va flexati picioarele cand va aplecati si nu sa va aplecati partea superioara a corpului, pentru a ajunge cat mai aproape de obiect. Cand va veti indoi genunchii, bratele vor ajunge mai usor la sol. Pastrati-va apoi spatele drept, atunci cand trebuie sa va ridicati. Daca nu puteti face acest lucru singuri, solicitati ajutor.

Pozitia corecta de dormit- Unsomn odihnitor este extrem de important pentru starea generala de sanatate. Organismul are nevoie de odihna pentru a se reface. Dormiti pe o parte, nu pe burta, cu genunchii indoiti si o perna plasata intre genunchi.

Investiti intr-o saltea care sa va sustina corect coloana vertebrala si intr-o perna cu ajutorul careia gatul sa fie pozitionat cat mai drept, nu intr-o parte sau in alta, pentru a se mentine in mod natural alinierea coloanei vertebrale. Intoarceti in mod regulat salteaua pe o parte sau alta, pentru a nu se deforma.

Practicati stretching-ul sau intinderile - Oamenii au nevoie sa-si intinda corpul, atat pentru a-si mentine sanatatea spatelui, cat si a gatului. Mentinerea flexibilitatii contribuie la pastrarea functiei normale a coloanei vertebrale, extinde gama miscarilor si reduce riscul ranirii.

Fiti activi - Indiferent de tipul de activitate (vizite regulate la sala de sport, plimbari cu bicicleta, inot sau joaca impreuna cu cei mici) este important sa fiti activi si sa faceti miscare.

Cele mai bune exercitii pentru spate si gat sunt cele combinate, care includ stretching, forta si aerobic. Incercati sa eliminati surplusul de kilograme, mai ales daca grasimea este repartizata pe abdomen, intrucat aceasta poate suprasolicita muschii, ligamentele si tendoanele partii inferioare a spatelui.

Hidratati-va suficient - Este foarte important pentru mentinerea elasticitatii tesuturilor moi si lubrifierea articulatiilor, sa va hidratati suficient. Discurile intervertebrale isi pot modifica dimensiunile daca suferiti in mod constant de deshidratare.

Actionati inteligent la locul de munca - Adaptati-va la conditiile de lucru, astfel incat sa va protejati spatele, sa evitati rigiditatea acestuia si durerile provocate de sindromul de tunel carpian sau sciatica.Asigurati-va ca spatiul de lucru, indiferent daca este vorba despre lucrul la birou sau intr-o masina, este configurat pentru inaltimea dumneavoastra. Alegeti un scaun care ofera un sprijin adecvat spatelui. Tineti spatele cat mai drept si evitati pozitiile incorecte ale coloanei vertebrale. Pentru a va gasi postura corecta incercati sa va gasiti o pozitie relaxanta. Genunchii ar trebui sa fie pozitionati la 90 de grade, iar picioarele sa se odihneasca in mod confortabil pe podea.

Niciodata nu sprijiniti telefonul intre ureche si umar! Pentru convorbiri telefonice mai lejere puteti utiliza castile. Luati pauze regulate, daca stati perioade lungi de timp pe scaun. Statul intr-o singura pozitie poate determina contractarea muschilor spatelui. In plus, o mica pauza poate creste productivitatea la locul de munca.

Cand cititi, incercati sa puneti o perna sau un suport sub laptop sau carte, pentru a nu fi nevoie sa aplecati gatul pentru a citi.

Acordati atentia necesara oricaror semnale de avertizare - Nu ignorati manifestarile care apar la nivelul coloanei vertebrale. Desi este firesc sa aveti din cand in cand dureri de sapte, unele simptome pot indica o problema mai grava. Ascultati ce va spune corpul. Nu exagerati la sala de sport sau la locul de munca si urmati tratamentul corect, recomandat de medic.

Purtati incaltamintea corecta - Pantofii de calitate sunt deosebit de importanti pentru persoanele care isi petrec mult timp in picioare sau care fac multiple exercitii fizice. Daca suprafata de mers este dura, incaltamintea ar trebui sa aiba o capacitate buna de absorbtie a socului.

Incaltamintea trebuie sa fie flexibila si confortabila. Pantofii buni nu ofera doar o protectie a picioarelor, ci si o baza de sustinere pentru coloana vertebrala. Daca aveti nevoie de mai mult echilibru folositi branturi. Astfel veti evita incordarea musculara, dar si a genunchilor si soldurilor, pentru mentinerea corecta a echilibrului corpului si prejudiciile care le pot insoti.

Rotiti-va spatele cu grija - Mentinerea fixa a picioarelor, genunchilor si soldurilor in timp ce va intoarceti spatele creste probabilitatea aparitiei unui prejudiciu a discurilor intervertebrale.

Forma vertebrelor nu permite o rasucire cu usurinta a articulatiilor coloanei vertebrale. Cand va rotiti, intoarceti intai picioarele in directia dorita, nu spatele si incercati sa va mentineti in acelasi timp curbele naturale ale coloanei vertebrale.

Tags: coloana
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34416 - detalii privind protectia datelor personale
Website detinut de SC Med Tehnica SRL - toate drepturile rezervate | creare site: www.websitesdesign.ro
Viziteaza site-ul Orteze-medicale.ro pe ShopMania